4 Läs mer >>
Hej igen! Nu kanns det som att vi borjar komma igang lite har i Vietnam, antligen har vi blitt av med magsjuka och forkylning och tagit oss tillbaka till ett stabilare fastland :) Att Robert kommit har ocksa gett resan en ny kick, yeah! Men har i vietnam har det faktiskt varit svart att fa tag pa datorer som fungerar. Som sagt har vi ju haft lite svart att kunna lagga upp bilder, vilket gor att vi ar lite efter, sa nu blir det ett langt inlagg! Vi har ocksa lyckats sabba bada vara USB-minnen.. En har tappat alla filer (fast den visar fortfarande att den ar full) och den andra kan ha fatt en trojan.. sa vi far se hur det gar med vara bilder :S Iaf:

Den sista dagen i Ho chi minh akte vi som sagt ut till Mekongdeltat. Vi bokade en dagstur pa hotellet och akte ivag med buss tidigt pa morgonen. Eftersom vi bara hade en dag pa oss, tog vi oss inte sa lagnt in, utan var bara i utkanten av Mekong. Det ar sakert mycket intressantare och spannande langre in, men var tur var bra anda. Det var skont att for en gangs skull ha nagon annan som fixade allt for oss, sa vad vi skulle gora, titta pa, smaka pa osv, vi har ju gjort mycket pa egen hand senaste tiden. Sa det blev en riktigt avslappnande tur for oss :) Vi besokte forst en biodling dar vi fick smaka honung blandat med gront te, samtidigt som vi fick lyssna pa ett gang harliga gubbar som pa mystiska instrument framforde sin folkmusik. Sen fick vi aka en tur pa en mindre flod i en liten kanot, det var valdigt mysigt! Vi stannade vi ett stalle dar det producerade kokosgodis och dar fick vi se hela processen fran not till godis och sen fick vi ocksa smaka! supergott :) Efter det vantade en tur langs en storre flod, lunch i en pomeloodling och sen tillbaka till bussen.

Tillbaka pa hotellet dar vi lamnat vaskorna tog vi en taxi till vart nya hotell, in the middle of nowhere, och motte upp Robert! Vi delade pa en hotpot till middag (en vanlig ratt har i vietnam, man far en gryta med buljong som man sen fyller med valfria grejer och kokar vid bordet - denna gang squid, rakor och gronsaker) valdigt mumsigt och trevligt! Skal och valkommen Robert!

Nasta dag var det upp tidigt for att aka till tagstationen, men en liten miss gjorde att vi istallet hamnade pa bokningskontoret mitt i stan.. vi missade 9taget men fick iaf biljetter till 12taget. Vi begav oss mot tagstationen, men hamnade inte heller ratt den har gangen utan fick rita ett tag for att komma fram, haha :) Sen tuffade vi ivag pa den 8 timmar langa turen till Nha trang. Taget gick inte sa fort, men det var en vacker och ratt skon tur.

Nha trang ar den storsta semesterorten i Vietnam, vilket ar lite ovant for oss! Kanske lite turistigt for var smak, det var svart att hitta mysiga, genuina restauranger, de flesta var valdigt lyxiga och kandes lixom for moderna.   Men vi hade hittat ett billigt bra hotell nara stranden och hade det bra! Letade man sa hittade man ju lite mysigare stallen, och sen ar det val inte fel med lite turistigare standard ibland! Tyvarr var vadret inte pa topp, molningt och ganska blasigt.. Men vi har njutit pa stranden iaf och badat i de enorma vagorna :)

Den sista dagen akte vi ut till Whale island, (hon thi) ca 2 timmar norr om Nha trang. Dar hade vi fatt hora att det skulle vara bra dykning och nan gang ville vi ju fa dyka har i Vietnam! Sa vi bestamde oss for det aven om det kanske var lite dyrt. Robert foljde ocksa med for att provdyka :) On var helt underbart fin, med mjuka klippor runt en riktig paradisstrand. Tyvarr var det valdigt dalig sikt da vi dok, 2-7 meter och kallt i vattnet (22grader vid ytan, och det blir faktiskt kallt da man ligger i i nastan 1 timme, aven om vi hade vatdrakt. Men den var ganska tunn och vi hade varken skor eller mossa)! Men det forsta dyket blev valdigt bra anda! Vi fick se valdigt mycket, mycket micro, lionfish, kamoflerade saker och andra coola grejer. Tror det hade varit valdigt bra om det vart klarare! Var guide var ocksa bra, han hittade verkligen det man ville se, sa det var kul. Tyvarr var vi lite besvikna pa turen i sej, dykledarna sa knappt hej till oss och det enda som bjods pa var vatten och lite frukt. De var ocksa valdigt stressigt, vi skulle nastan i pa en gang fast vi inte allt hunnit fa upp varmen! Sa andra dyket fros vi mest och fick ga upp tidigare. Detta for att vi skulle tillbaka till lunchen som serverades pa resortet pa on. Det ar ocksa det enda resortet och den enda restaurangen pa on vilket gor att de har kunnat hoja priserna. Vi hade gatt med pa att betala mer for den lunchen an vad vi nansin betalt for ett mal mat. Da forvantar man sig anda en ganska bra lunch. Det var gott, ja. Men det var lite, vi tre fick dela pa 4 sma ratter fran en forutbestamd meny, sa lite att man nastan kunnat ata allt sjalv! Till eftarratt fick vi tva minivafflor var, men ingen frukt/sylt/gradde/glass eller liknande. Och dryck ingick inte ens.. Sa vi var ganska besvikna!

Men vi fick nagra harliga timmar pa stranden,med bra snorkling och antligen bra vader! Lagom vind och sol! Och sen lyckades vi saklart missa baten tillbaka! Vi hade alla hort att baten skulla ga tillbaka klockan 4 da vi bokat, men tydligen gick den 3. (vilket iof statt i mejlet vi bekraftat, hosthost) Men efter en stund loste de sig och vi fick aka in till fastlandet for att stressa tillbaka till nattbussen som skulle ta oss vidare upp till Hoi an..

Vi hann precis med, robert blev utskalld av bussvarden for att ha spillt lite fran maten vi hade med, men annars var det en valdigt bra buss! Den gar inte ens att jamnfora med den nattbuss vi akt i Kambodja. Den har var frasch och hade skonare saten. Nike passade perfekt och sov som en stock :) Sa resan upp till Hoi an gick over forvantan!

Vi foralskade oss i Hoi an pa en gang! Det var tidigare Vietnams storsta hamnstad, och i Old town finns alla gamla byggnader bevarade. Staden finns pa UNESCOS lista som ett av vara varldsarv. Det ar verkligen supermysigt att vandra runt dar, hela stallet ar fyllt med mysiga cafe'r, restauranger och butiker. Visst, det ar ju verkligen turistigt, men pa ett valdigt mysigt satt. Butikerna saljer verkligen fina saker och inte bara det vanliga turisttjafset. Robert och Oskar har sytt upp kostymer och skjortor!

Ca 5 kilometer fran stan ligger stranden, och vi bor mitt emellan pa ett jattemysigt hotell, bast hittills ar det nog! Familjen ar jattemysig och man far lana cyklar gratis, sa det ar enkelt att ta sig till stan/stranden. Stranden ar jatteharlig med solstolar, restauranger och vattenaktiviteter fran borjan, men gar man langre bort kan man hitta lugnare delar om man vill det. Nu har vadret blivit mycket battre och vi har antligen kunnat njuta i solen :)

Idag var vi pa en tur ut till Cham island som ligger en bit utanfor Hoi an. Vi hade valt att fara pa en homestaytur, men bara over dagen. Efter lite krux och tjafs med guiden som pastod att vi inte betalt for det vi faktiskt betalt for, kom vi ivag. Den har on var ocksa helt underbart vacker! On var ganska stor, med flera sandstrander runtomkring en liten fiskeby mitt pa on. Vi fick ga en guidad tur runt byn, vi besokte marknaden, gick over risfalt och besokte ett tempel. Sen fick vi komma hem till en familj for att ata lunch. De bodde ratt fint i ett ganska stort hus, som det ordnat sa att turister kan sova over. Tva aldre kvinnor borjade laga lunch och Nike fick hjalpa till med lite enklare grejer. Skara tomater och liknande. De kunde inte ett ord engelska men visade hur man skulle gora (vilktigt att gora pa ratt satt!!). Det var jatteintressant att se hur de lagade mat! Under tiden lekte Oskar med den 5-ariga dottern i familjen. Till lunch blev det tomat och aggsoppa, nan fisk med tomatsas, friterad potatis och en mumsig sallad. Verkligen jattegott! Tyvarr at vi inte med famijen utan fick sitta sjalva vid borde med var guide, som inte tillhorde familjen, sa det var lite synd, hade varit kul att fa umgas mer med dem!

Efter vi atit tog vi en snabb promenad till en jattefin strand dar vi tog ett dopp innan vi fick skynda oss tillbaka till farjan, den har gangen skulle vi inte missa den! haha :)

Imorgon aker vi vidare fran Hoi an, vilket kanns lite trakigt! Men dagaran springer ivag och vi har mer vi vill hinna se av Vietnam. Men hit atervander vi garna igen! Ett perfekt stalle att vara pa lite langre :) Nasta stopp blir Da nang, som bara ligger ca 3 mil harifran, sa det blir skont med en kortare resa.

Folkmusik i mekongdeltat :)

Kokosgodis!

En lycklig Oskar fick halla i en orm :)

Mot Nha trang :p

Pa stranden i Nha trang. Sjukt snygg hoppbild, haha xD

Skal!

Hotpot :)

Dykning pa g!

yeah :)

Stranden pa Whale island

De hade en sjukt nice flotte :)

Framme i Hoi an, mysigt langs floden :)

Mitt i staden, inne bland alla turistbutiker lag den riktiga marknaden, alltid lika haftigt!

Har testar vi en av Hoi ans specialite'r, Cau lao, namnam!

Och annu mysigare var det pa kvallen!

Stranden

Varje eftermiddag vid 4 aker fiskarna ut i sina runda batar, de hade lite svart att ta sig forbi vagorna!

Vi testar krabba :)

Melon + rom = sant

Ute pa Cham island

Risodling

Har ska lagas mat!

Mekongdeltat, Nha tra...

4 Läs mer >>
 Antligen har vi kunnat ladda upp lite bilder! men det tog tid, sa fick bli samre kvalite'.. menmen :)

Har har vi stranden vid stan, fin men lite skrapig. Som ni ser var vi ganska ensamma ;)

Haftig utsikt langs vagen :)

En strand pa andra sidan on :)

I vantan pa solnedgangen :)

En dag med cykel

Tigerburarna

En annan strand med mer stenar och klippor

orm!!

Hamnen, snart ska vi ut pa det stora bla!

hejda Con dao

Sjukt vacker solnedgang! Har typ en miljon bilder, men har kommer nagra av de basta :)

det gungar, det gungar, det gungar, det gungar... :)

Eftersom det har tog san tid far ni vanta pa uppdatering om vad vi haft for oss, men vi har det bra tillsammans med robert! :) kramkram

Bilder Con dao

Hej igen!

Efter en lugn natt ombord pa baten steg vi upp for att se Con dao oarna narma sej. Hoga djungelkladda oar som paminner om Kap verde, Australien och Norge faktiskt. Sarskilt med tanke pa molnen som lag runt topparna. Tyvarr var vi fortfarande inte helt krya, och fick vila upp oss ytterligare 1.5 dag. Sen var det dags att upptacka on! On var kanske inte riktigt som vi trott. Vi visste att den skulle vara valdigt oturistig, vilket den verkligen var! Iaf var det valdigt fa vastlanningar, men nog en del vietnameser som kom hit pa semester. Sa fran borjan hade vi lite svart att ens hitta ett stalle att kaka lunch pa, vi gick nastan vilse i byn pa jakt efter mat. Byn var ocksa mycket storre an vad vi vantat oss, vi hade mer vantat oss en nastan obebodd o, men har var det stora byggnader overallt langs stora breda vagar. Och on har ju faktiskt haft en ganska stor del i historien, det ar en gammal fangelseo som anvants av bade fransman under kolonisationen men ocksa under vietnamkriget av usa och sydvietnam. On har ocksa en ganska viktig gransroll, sa det ar mycket militarer har.  Men efter ett tag hittade vi de undangoda restaurangerna, vi at en underbart god nudelsoppa nastan varje kvall (den var verkligen underbar och klart billigast av allt pa on) och vi at kanske de basta fiskratterna pa resan har! Men trots det var det valdigt dott, och valdigt lite manniskor pa gatorna. Men troligtvis var det for att sasongen har inte riktigt kommit igang, vilket vi fick marka det narmaste dagarna..

Det blaste namligen valdigt mycket! runt 11 - 13 ms varje dag. (veckan innan hade det inte blast ett skit..) Men vi gjorde det vi kunde :) De finaste stranderna ligger runt omkring pa on och pa oarna omkring. En dag hyrde vi moppe och korde runt pa on. Det var valdigt maktigt att kora langs vagararna, som gick hogt langs kusten. Att det blaste gjorde ocksa att havet blev desto vackrare. Vi besokte nagra strander och pa kvallen korde vi till vagens ande for att se en fantastisk solnedgang!

En annan dag cyklade vi runt till de gamla fangelserna, det var intressant men lite daligt med information for oss som inte kan vietnamesiska. De fanns vissa skyltar med engelska, men de kandes som att de blivit oversatta med google translate, haha ;) Men man forstod det hemska genom att bara titta. De hade byggt s.ka. tigerburar for fangarna, med det menades att de var oppna upptill, sa att fangarna kunde plagas av fangvaktarna eller sol och regn pa de helt utan tak.

Den storsta orsaken till att vi kommit hit var dock att det skulle vara otroligt bra dykning har, med nastan ororda korallrev. Men eftersom det blaste sa mycket var all dykning installd under de dagar vi var dar. Detta gjorde ocksa att vi inte heller kunde snorkla, eller fara ut till oarna runtomkring. Men man kan ju inte ha tur jamnt, och vi var trots allt glada att vi akt ut hit och far val kanske komma tillbaka nan gang! For det finns verkligen mycket att upptacka!

Men vinden gjorde ocksa att baten som skulle ta oss hem, stalldes in och andrade tidtabell. Den 15onde da vi gick for att kopa biljetter fick vi veta att den skulle ga samma dag, eller forts den 19onde. Det var bara att checka ut och gora en sista tur pa on. Sen bar det av i ca 12 ms.. men vad ar mer underbart an att aka ut pa ett stormigt hav? :) hahaha. Det var till en borjan helt magiskt, att se oarna forsvinna i solnedgangen, men ja. DET GUNGADE. De flesta la sej direkt i sina kojer ( nu akte vi iaf en lite battre bat, med hytter om ca 6 pers) men vissa madde mindra bra och spydde. Men vi klarade oss bra, rullandes fram och tillbaka i kojen :) Efter 13 timmar var det over och vi kom in i kanalen.

Vi hade bestamt oss for att ta en natt till i Vung tau, denna gang vid stranden, for att se vad det var for stalle egentligen. Vilken chock! haha, har nog aldrig satt en sa fullsmockad strand. Det var folk OVERALLT, som badade och at, at, at och at. Parasoll tackte hela stranden och dar satt vietnameserna (for ja, vi var ganska ensamma som vasterlanningar) och at. Manga grillade eller hade med sej eget gasolkok, det var krabbor, blackfisk och friterade okanda saker, det var ol, kaffe och te och allt mojligt. Och skrapigt nanting! Miljotanket har inte riktigt tagit sej hit an.. Det var haftigt att se, nu forstod vi vad som menades med en semesterort en bit utanfor Ho chi minh..

Men nasta dag akte vi in till Ho chi minh, in till distrikt 1. Faktiskt en mysigt stalle, med en harlig marknad och manga caf'er och restauranger. Imorgon ska vi pa en dagstur till mekongdeltat, det blir nog haftigt! och sen sager vi hej till Robert som kommer! :D

Tyvarr tog det hundra ar att lagga upp bilder, sa vi far noja oss med en.. men vi hoppas kunna lagga upp fler snart! massor av kramar :)

Con dao, vung tau och...

3 Läs mer >>
ja.. sa gar det som det gar och det blir inte riktigt som vi tankt oss. Haha. Natten innan vi skulle aka till Vietnam kraschar en mage. Kanske var det efter for mycket besok pa kambodjanska gatukok (sarskilt den dar skinkorven i baugetten kanns misstankt) eller sa klarade helt enkelt inte magen av for mycket vasterlansk mat pa en och samma gang vid besoket pa Friends. (Dock maste sagas att det var ett fantastiskt stalle, med otroligt god mat, toppenservice och mycket inspiration. De driver verkligen stora projekt, inte bara i kambodja utan ocksa tex laos, for att radda barn i svara situationer och hjalpa dem till en battre framtid, antingen genom jobb eller skola.) Oavsett vet vi inte vad det var som stallde till det och angrar inte heller det vi atit. Men att resa vidare nasta dag var uteslutet.

Fick som tur var boka om biljetterna, efter en lang tur genom staden bak pa en moppe eftersom chaufforen inte visste var busstationen lag. Nasta dag, den 8onde, var det iaf dags att ge sig av 0500. Nu kraschade mage nummer 2. Bor tillaggas att mage 1 inte var ok an, utan led av fruktansvarda smartor.. Men pa nagot viss tog vi oss over gransen, in i vietnam och Ho chi minh, (staden ar sa stor att den borjade redan vid gransen!)

Val framme i "centrum" hamnade vi inte alls pa en busstation som vi trott utan nagonstans i denna enorma stad dar ingen verkar kunna ett ord pa engelska. (de flesta tror istallet att vi forstar vietnamesiska valdigt bra :) ) Vi tog oss till en busstation dar vi fick veta att vi skulle stiga pa buss 45 och aka till en annan station. Vi skulle forresten ta oss till Vung Tau, eftersom den (ytterst orekommenderade) farjan till Con dao gar dar ifran, att ta sig dit i varat tillstand kanske inte var helt optimalt men vi hade inte ork att fundera ut en annan plan. Vi fick sen veta att buss 19 ocksa gick dit och tog da den bussen. Vi akte och akte.. och aldrig kom vi fram till nagon busstation, trots att killen pa bussen nickat och till den nedskrivna lapp vi fatt med oss om vart vi skulle. Vi forsokte ta reda pa vad vi skulle gora, och killen visade att vi inte skulle komma till stationen, men sen pekade han pa lappen dar det stod Vung tau, och gjorde ok- tecknet. Vi fattade ingenting, men satt uppgivet kvar pa bussen. Nike ser en minibuss utanfor, som det star Vung tau pa, och nasta sekund sitter vi i minibussen. Att forsta hur det gick till var helt omojligt. Men senare kunde vi rakna ut lite hur det gatt till. Minibussen korde fram och tillbaka langs vagarna, ivrigt tutande och raggade folk till hela bussen var full x2. Och dar satt vi och ville bara komma fram.

Framme i Vung tau tar vi forsta basta hotell, som var bade billigt och valdigt bra! Vung tau ska vara en semesterort med strand och allt men den sag vi aldrig till.. Inte heller har det funnits annan mat an gatukoksmat, och bara san dar fardiglagade ratter ligger framme i varmen hela dagen. Vi har levt pa ris och nudelpaket och kannt oss som superfega turister pa fel stalle, men sa ar det ibland. :) Nasta dag samlade vi nya krafter och gav oss till farjecentralen. Dar var helt dott. Men vi fick veta att farjan skulle ga nasta dag. Aterigen tog vi in pa narmsta hotell - med samma tur, och vilade en dag till.

Nasta dag gjorde vi ett nytt forsok ute vid farjan, mage ett nu under kontroll, men dar fick vi det storsta bakslaget hittills. Efter den langa, kampiga resan hit, de dagara vi vantat och som nu forsvunnit fran var visumtid, sa fanns inte en enda javla biljett kvar pa den javla farjan. Det var fullbokat i 2 veckor fram over.

Dar satt vi allsta pa vara backpacks och hade inte en aning vad vi skulle gora nu. Allt annat kandes for langt bort. Vi tiggde och bad om biljetter " vi kan jobba! vi kan sova pa dack!!" men blev nekade.. vi var inte heller de enda som var utan, flera andra stod ocksa och tiggde vid biljettluckan. Vi kunde egentligen bara skratta..

Men sa, kom en man, som sag ut att va lite hogre uppsatt an de med biljettarna. Han borjade prata med dem och pekade pa oss. Vi holl andan och tillslut verkade de ge med sig och de kom ut och bad att fa vara pass. Vi skulle fa biljetter!!!! Vi kramade tjejen som kom ut med dem,  sa tack till mannen som vinkade glatt till oss och andades ut. Men vi funderade pa varfor just vi fatt biljetter? var kom de ifran? och fick nastan daligt samvete. Men sen sag vi att andra som statt och tjatat ocksa fatt biljetter. Tydligen maste de ha nagra i reserv?

En timma senare fick vi iaf ga ombord pa baten, tillsammans med ca 150 - 200 vietnameser som alla tittade roat pa oss. Vissa tog tillochmed kort. Som sagt ar den inte sa varmt rekomenderad den har farjan, och valdigt fa vasterlanningar aker med. Men vi trivdes bra da vi styrde ut pa ett lugnt hav och fick se en vacker solnedgang. Vi hade valt baten pga av att det gjorde det mojligt for oss att ens ta oss ut till Con dao, att flyga hade blivit for dyrt. Sen kandes det som en kul och haftig grej att gora och ingen av oss ar heller radd for havet, vi alskar det! Resan tog 13 timmar, och kostade 50 kr var. Man sov i enkla kojsangar under dack, tillsammans med alla andra. Vi angrar oss inte alls, aven om det kanske ar svart att rekomendera eftersom det ar sa svart att veta da den gar och om det finns biljetter.. Nu gick den typ varannan dag, men vi har last att den kan ga ca var 10onde. Allt beroende pa sasong. Sa vi hade nog lite tur iaf! Vi far hoppas att det haller i sig har pa Con dao, (och att vi tar oss tillbaka) men mer om det senare, haha :)

en resa vi sent glomm...

2 Läs mer >>
Nu har vi kommit till den sista dagen i Kambodja, imrgon 05:00 aker vi vidare till vietnam, vart dar vet vi inte riktigt an.. Men Kambodja, wow! vilket land! Det ar verkligen sa vi kanner efter de 6 hektiska dagarna har, wow.

Vi kan bara borja med att beratta om bussresan hit, haha, nog bland de varsta vi varit med om! haha, fast pa nagot satt helt ok. Det forsta vi sag av var buss var da den backade in i en bil da den skulle parkera vi busstationen. Busstationen som lag vid en smal vag, sa knappt bussarna kunde ta sig dit ens.. vi skulle aka med en "sleeping bus", vilket betydde att man halvlag i satena. De var en helt plan del for benen, men ryggstodet gick upp i ca 20 -30 graders vinkel. Men kurade man ihop sig gick det nastan att ligga helt pa den plana delen. Det vara bara det att det droppade massa vatten ner pa den ena sidan, dar oskar offrade sig och fick ligga (tack!) sa det droppade ner pa huvudet.. Sen har de ju inte det basta vagarna heller, de ar sa skumpiga att man verkligen flyger omkring, sa lite svart att sova.. Efter en stunds fard stannade vi och tydligen vardet natt fel pa ett dack, men de lyckades fixa det efter en stund. Att vi ens tog oss fram ar fascinerande! Men vid 3 tiden pa natten var vi framme i huvudstaden, och kunde ta oss till vart hotell for nagra timmars lugnare somn. Trots allt var det en kul upplevelse!

Vi hade kommit hit till Phnom penh framfor allt for att besoka Choeung Ek, ett av de otroligt manga "Killingfields" som finns i Kambodja efter De roda khmerernas tid 75-78 da de tomde staderna och skickade ut alla for att slava pa landsbyggden och da 2 - 3 miljoner av ca 8 miljoner miste livet. (vi har last och hort olika siffror hel tiden) Det var en valdigt tung dag, med manga tankar. I Choeung ek fick man en bandspelare med horlurar, vilket gjorde att man kunde lyssna pa en svensk guide medan man gick runt pa olika platser som haft olika betydelse. Detta var ett valdigt bra upplagg, man kunde nu ga runt i tystnad och bara lyssna och tanka. Har har ca 20 000 manniskor mist livet. Man, kvinnor och barn. Allt pa grund av att Pol pot och de roda khmererna var sa paranoida, de ville utrota alla som kunde tankas vara emot dem. Alla med utbilning, mjuka hander eller glasogon avrattades, och dodade man en i en familj dodade man resten, da ocksa spadbarn, sa att ingen kunde vaxa upp och vilja hamnas senare. " Det ar battre att doda en oskyldig an att skona en fiende" och "for att bli av med ograset maste man ta bort rotterna ocksa"- ungefar sa lod tva slogans de hade. Platsen var nu lugn och fridfull, gravarna syntes nu som grasbekladda gropar dar de flog omrkring vackra fjarilar. Det var svart att tanka sig vad som hant har, for bara 40 ar sedan! Det som paminnde en, var de benfragment och kladrester som syntes i marken under oss. Tydligen kommer det hela tiden upp mer och mer fran gravarna, som vaktmastarna samlar in nan gang i manaden. Pa promenaden runt fick vi lyssna pa berattelser fran overlevande. Allt fran en kvinna som forlorat sitt barn, till en man som lyckats rymma till USA och nu driver en organisation for att sprida kunskap om det som hant. Det som forvanade oss mest var nar vi fick hora att omvarden forts fick reda pa det har pa 90-talet, att de roda khmererna godkandes av flera storre lander anda tills dess och att de tillochmed satt i FN ?! Forst pa 2000 -talet har de oppnats en domstol dar de annu levande ansvariga doms. Vandringen slutade vid den stora minnesstupan, som rests for att hedra de som dott, dar finns ca 9000 dodskallar upplaggda i 17 vaningar.

Vi besokte ocksa Toul sleng, fangelset dar manga av de som dodats (framforallt politiska offer) fangslats och torterats for att erkanna saker de inte gjort. Det var en valdigt intressant dag och vi larde oss valdigt mycket om det som hant. Nagot som vi hort lite om tidigare, men aldrig last om i skolan tex. Men det har ju inte bara hant har, utan pa manga andra platser i den nara historien. Nagot som fascinerar oss ar hur vanliga och glada Kambodjanerna ar, trots det som hant for sa kort tid sedan. Det ar svart att tanka sig att alla vi moter som ar over 40 ar, har upplevt det har. De har varit med om att 1 tredjedel av deras vanner och familj dott, och vaxt upp som slavar pa landsbyggden.

Men nog om det hemska, kambodja har varit en valdigt haftig upplevelse. Har i Phnom penh besokte vi ocksa Wat phnom, stans storsta buddistiska tempel, och annars har vi mest tagit oss runt i staden, med tuktuk eller till fots. Det ar en haftig stad, i totalt kaos, iaf fran vara ogon sett. Pa vagarna blandas bilar, lastbilar, mopeder, mopered, mopeder, cyklar, forsaljare, forgangare, tuktuks och allt mojligt. De har hogerregel, men det ar inte ovanligt att se fordon aka mot fardriktningen. De stannar inte heller for rott ljus! men pa nagot satt finns en ordning i kaoset, de vet att de inte finns regler, sa istallet slapper de forbi varandra sa att allt anda flyter pa och tutar for att saga till att de ska kora forbi. Har finns inga arga personer som svar och pekar finger at varandra :) Vi har ocksa gatt igenom en stor marknad och det var ocksa helt kaos. Manniskor och mopeder trangdes pa de smala gagatorna som kantades av forsaljare som salde gronsaker, frukt, levande stora fiskar som lag och sprattlade, kottstycken av olika sort och storlek lag helt oppet och nagon hade som jobb att sitta och vifta bort alla flugor.. och mycket mycket mer!

Vi har bott ganska langt fran centrum, vilket faktiskt har varit en bra upplevelse, eftersom vi fatt se mer av det riktiga kambodja. Vi har inte atit en enda gang pa ett stalle med en engelsk meny, och har da fatt testa det kambodjanerna ater. Vi forsoker vi forsta vad som erbjuds och vad det kostar, och sen slagit oss ner och atit vid sidan av kambodjaner. Vi har testat nan gul, typ currypannkaka, fylld med gronsaker, kott och minirakor - jattegott! Kambodjansk "subway" en baguette fylld med typ skinka?korv? och gronsaker. gott! Men coolast var da vi satte oss pa ett stalle dar vi hade en egen grill vid bordet och fick sjalva grilla kott och gronsaker :) MUMS! Till maten finns oftast kallt te och till det kan man fa ett glas fyllt med is. Ikvall blir det dock mer "turistigt"da vi ska ata pa ett stalle (rankas som nummer 1 pa tripadvisor) som heter Friends och utbildar gatubarn och fattiga ungdomar som sen far jobba dar. Det blir spannande!

Verkligen glada att vi passerade genom detta land, har lart oss valdigt mycket! Men nu ska det bli skont med nagra slappa dagar vid havet igen :) kramkram!

Cheoung ek

Minnesstupan

Toul sleng

Wat phnom

Riverside, har mots 4 floder!

Kungliga palatset

Pa utsidan av marknaden

pannkaksgrejen :)

Grillat ar godast! :) :)

Phnom Penh

2 Läs mer >>
Hej!

Nu befinner vi oss alltsa i Kambodja, Siem reap och det har varit 3 hektiska dagar! Tror vi har fatt mer intryck nu an under hela vistelsen i Thailand, eller saklart fick vi massa intryck dar ocksa, men det var mer "vad fin" "vad gott"osv.. Har har vi fatt lite djupare intryck, bade bra och daliga.

Vi kom hit sent den 31, efter en nagot farsenad flygtur. Nagot var fel pa planet och vi fick ga ut och ga till en annan gate for att sen ga tillbaka hela vagen och satta oss i samma plan igen. Men men :) Att fa visumet gick ocksa bra (forutom att oskar blev utskalld da han tog en sax fran snubbens skrivbord for att hjalpa till att klippa ut vara passfoton.. haha).

Direkt markte vi att det ar dollar som galler har, och inte den lokala valutan, men koper man nagot for mindre an 1 dollar far man tillbaka i deras. Men oftast kostar det 1 dollar for det mesta, vilket later lite men ar ganska mycket har. Det blir sjukt mycket huvudrakning iaf, fran dollar till sek och sen till Bath, for vi vill ju inte betala mer an vi gjorde i thailand, hehe och sen deras valuta dar 700 riep ar 1 sek och 4000 ar 1 dollar.. snurrigt varre!

Siem reap ar en liten storstad nastan helt uppbyggd av turism. Enkla guesthouses varvas med gigantiska lyxhotell. I centrum finns flera stora marknader, vi har hunnit med en snabb svang dit och ska dit igen. Men den stora grejen ar saklart Angkor staden. Vi hyrde cyklar och cyklade ut dit forsta dagen,

det var skont att cykla och fa rora lite pa sej efter en ganska slapp manad.. :) Totalt cyklade vi ca 2,7 mil, vilket kandes i rumpan! Vi besokte forst Angkor wat, den mest kanda. Det var verkligen haftigt att ga omkring dar, det var gigantiskt! med gangar overallt och ovanpa varandra sa man nastan tappade bort sig. Och i nastan varenda sten var det monster och figurer. Vi akte sen och besokte Angkor thom, ett stort omrade med templet Prasat Bayon i mitten. Det var ocksa jattehaftigt. Vi besokte sen nagra fler mindre tempel, men man blev ratt slut efter allt cyklande och varmen!

Dag 2 akte vi ut till Tonle sap lake, den storsta sjon i sydostasien. Den andrar sig i storlek fran 2700 kvadrat km till 16 000 och vattennivan okar med ca 8 meter. Ute pa sjon finns det byar, floating villages, och det var en av dem vi besokte. Bara att aka ut till sjon var jattehaftigt, vi akte igenom en by dar manniskorna levde i enkla men oftast valdigt fina hyddor. Det var kul att se hur dom lever utanfor staden. Da vi kom fram fick vi ga ombord pa en stor longtailliknande bat, bara for oss! Tydligen arrangerades det mesta sa att man helt enkelt akte privat, vilket vi tyckte var liet konstigt. I var bat fanns sittplatser for minst 30 pers (!!) Vi akte langs med en liten flod och kom snart ut till byn. Nu under den torra perioden star husen pa land, men de ar uppe pa ca 8 meters hoga palar, for att klara sig undan vattnet under regnperioden. Sjukt haftigt att se! I byn var det liv och rorelse, de flesta forsorjer sej pa fiske, sa det var fiskenat och personer med stora havar overallt. Folk badade i floden, tvattade, fixade nat och satt och pratade med varandra. En tjej flot omkring i en platbalja. Valdigt mysig stamning. Vi passerade ett mangrovetrask, haftigt! och sen kom vi ut pa sjalva sjon dar vi fick se solnedgangen. I vantan pa den lekte vi med den 11arige killen som hjalpte till ombord. Han var jatteharlig, och kunde lite engelska sa vi pratade lite med honom. Da vi last om den har turen, skrev manga att man skull bli tillfragad att kopa skolmaterial och mat till byn, for stora overpriser. Vi hade darfor kopt med oss lite istallet. Nagra skrivblock och ett paket med pennor som vi tankte ge till skolan. Nu var det ju sondag da vi var dar, sa skolan var inte oppen och vi blev aldrig tillfragade att kopa nagot, sa istallet fick pojken ombord det, for att dela med familj och vanner. Han vart glad, sa vi hoppas att det var en bra sak att gora, men det ar inte helt latt att veta.. Iaf var turen verkligen underbar och vi ar glada att vi gjorde det!

Men man ser en del fattigdom har, mer an vad vi sett i thailand. Framforallt i centrumdelen. Da vi var dar sag vi bland annat unga pojkar som tiggde mat. Svart att veta vad man ska gora.. Manga barn verkar inte heller ga i skolan, pa manga restauranger och butiker finns barn som hjalper till under dagtid.. i tempelstaden gick det barn och salde broschyrer. Sa man har fatt en del att tanka pa har.

Idag, den sista dagen innan vi aker vidare gick vi upp klockan 04.45 for att cykla ut till Angkor wat och se soluppangen, da vi cyklade dit var det helt morkt och stjarnklart och sen vantade vi in solen vid templet. Tog en stund men det var det vart! :) Efter det beskokte vi Ta phrom, templet dar Tomb Raider har spelats in. Jattehaftigt med massa trad som vaxte inne i murarna.  Igen cyklade vi ca 2,7 mil. Om vi hyrt tuktuk kanske vi fatt se lite mer tempel - finns oandligt manga! Men nu sparade vi pa miljon, pa pengar och fick ocksa lite motion! Tror anda att vi fatt se det viktigaste :)

Nu bar det snart av med buss ner till Phnom penh for ytterligare nagra hektiska dagar! Hoppas allt ar bra hemma,  kramkram :)

Angkor wat

Fran hogsta punkten

Angkor Thom

Prasat Bayon

Haftig vagg med inristningar med allt fran matlagning till krig

trampa, trampa..

infor soluppgangen!

snart..

Ta prohm

Pa vag ut mot sjon i tuktuk