Mekongdeltat, Nha trang och Hoi an

Hej igen! Nu kanns det som att vi borjar komma igang lite har i Vietnam, antligen har vi blitt av med magsjuka och forkylning och tagit oss tillbaka till ett stabilare fastland :) Att Robert kommit har ocksa gett resan en ny kick, yeah! Men har i vietnam har det faktiskt varit svart att fa tag pa datorer som fungerar. Som sagt har vi ju haft lite svart att kunna lagga upp bilder, vilket gor att vi ar lite efter, sa nu blir det ett langt inlagg! Vi har ocksa lyckats sabba bada vara USB-minnen.. En har tappat alla filer (fast den visar fortfarande att den ar full) och den andra kan ha fatt en trojan.. sa vi far se hur det gar med vara bilder :S Iaf:

Den sista dagen i Ho chi minh akte vi som sagt ut till Mekongdeltat. Vi bokade en dagstur pa hotellet och akte ivag med buss tidigt pa morgonen. Eftersom vi bara hade en dag pa oss, tog vi oss inte sa lagnt in, utan var bara i utkanten av Mekong. Det ar sakert mycket intressantare och spannande langre in, men var tur var bra anda. Det var skont att for en gangs skull ha nagon annan som fixade allt for oss, sa vad vi skulle gora, titta pa, smaka pa osv, vi har ju gjort mycket pa egen hand senaste tiden. Sa det blev en riktigt avslappnande tur for oss :) Vi besokte forst en biodling dar vi fick smaka honung blandat med gront te, samtidigt som vi fick lyssna pa ett gang harliga gubbar som pa mystiska instrument framforde sin folkmusik. Sen fick vi aka en tur pa en mindre flod i en liten kanot, det var valdigt mysigt! Vi stannade vi ett stalle dar det producerade kokosgodis och dar fick vi se hela processen fran not till godis och sen fick vi ocksa smaka! supergott :) Efter det vantade en tur langs en storre flod, lunch i en pomeloodling och sen tillbaka till bussen.

Tillbaka pa hotellet dar vi lamnat vaskorna tog vi en taxi till vart nya hotell, in the middle of nowhere, och motte upp Robert! Vi delade pa en hotpot till middag (en vanlig ratt har i vietnam, man far en gryta med buljong som man sen fyller med valfria grejer och kokar vid bordet - denna gang squid, rakor och gronsaker) valdigt mumsigt och trevligt! Skal och valkommen Robert!

Nasta dag var det upp tidigt for att aka till tagstationen, men en liten miss gjorde att vi istallet hamnade pa bokningskontoret mitt i stan.. vi missade 9taget men fick iaf biljetter till 12taget. Vi begav oss mot tagstationen, men hamnade inte heller ratt den har gangen utan fick rita ett tag for att komma fram, haha :) Sen tuffade vi ivag pa den 8 timmar langa turen till Nha trang. Taget gick inte sa fort, men det var en vacker och ratt skon tur.

Nha trang ar den storsta semesterorten i Vietnam, vilket ar lite ovant for oss! Kanske lite turistigt for var smak, det var svart att hitta mysiga, genuina restauranger, de flesta var valdigt lyxiga och kandes lixom for moderna.   Men vi hade hittat ett billigt bra hotell nara stranden och hade det bra! Letade man sa hittade man ju lite mysigare stallen, och sen ar det val inte fel med lite turistigare standard ibland! Tyvarr var vadret inte pa topp, molningt och ganska blasigt.. Men vi har njutit pa stranden iaf och badat i de enorma vagorna :)

Den sista dagen akte vi ut till Whale island, (hon thi) ca 2 timmar norr om Nha trang. Dar hade vi fatt hora att det skulle vara bra dykning och nan gang ville vi ju fa dyka har i Vietnam! Sa vi bestamde oss for det aven om det kanske var lite dyrt. Robert foljde ocksa med for att provdyka :) On var helt underbart fin, med mjuka klippor runt en riktig paradisstrand. Tyvarr var det valdigt dalig sikt da vi dok, 2-7 meter och kallt i vattnet (22grader vid ytan, och det blir faktiskt kallt da man ligger i i nastan 1 timme, aven om vi hade vatdrakt. Men den var ganska tunn och vi hade varken skor eller mossa)! Men det forsta dyket blev valdigt bra anda! Vi fick se valdigt mycket, mycket micro, lionfish, kamoflerade saker och andra coola grejer. Tror det hade varit valdigt bra om det vart klarare! Var guide var ocksa bra, han hittade verkligen det man ville se, sa det var kul. Tyvarr var vi lite besvikna pa turen i sej, dykledarna sa knappt hej till oss och det enda som bjods pa var vatten och lite frukt. De var ocksa valdigt stressigt, vi skulle nastan i pa en gang fast vi inte allt hunnit fa upp varmen! Sa andra dyket fros vi mest och fick ga upp tidigare. Detta for att vi skulle tillbaka till lunchen som serverades pa resortet pa on. Det ar ocksa det enda resortet och den enda restaurangen pa on vilket gor att de har kunnat hoja priserna. Vi hade gatt med pa att betala mer for den lunchen an vad vi nansin betalt for ett mal mat. Da forvantar man sig anda en ganska bra lunch. Det var gott, ja. Men det var lite, vi tre fick dela pa 4 sma ratter fran en forutbestamd meny, sa lite att man nastan kunnat ata allt sjalv! Till eftarratt fick vi tva minivafflor var, men ingen frukt/sylt/gradde/glass eller liknande. Och dryck ingick inte ens.. Sa vi var ganska besvikna!

Men vi fick nagra harliga timmar pa stranden,med bra snorkling och antligen bra vader! Lagom vind och sol! Och sen lyckades vi saklart missa baten tillbaka! Vi hade alla hort att baten skulla ga tillbaka klockan 4 da vi bokat, men tydligen gick den 3. (vilket iof statt i mejlet vi bekraftat, hosthost) Men efter en stund loste de sig och vi fick aka in till fastlandet for att stressa tillbaka till nattbussen som skulle ta oss vidare upp till Hoi an..

Vi hann precis med, robert blev utskalld av bussvarden for att ha spillt lite fran maten vi hade med, men annars var det en valdigt bra buss! Den gar inte ens att jamnfora med den nattbuss vi akt i Kambodja. Den har var frasch och hade skonare saten. Nike passade perfekt och sov som en stock :) Sa resan upp till Hoi an gick over forvantan!

Vi foralskade oss i Hoi an pa en gang! Det var tidigare Vietnams storsta hamnstad, och i Old town finns alla gamla byggnader bevarade. Staden finns pa UNESCOS lista som ett av vara varldsarv. Det ar verkligen supermysigt att vandra runt dar, hela stallet ar fyllt med mysiga cafe'r, restauranger och butiker. Visst, det ar ju verkligen turistigt, men pa ett valdigt mysigt satt. Butikerna saljer verkligen fina saker och inte bara det vanliga turisttjafset. Robert och Oskar har sytt upp kostymer och skjortor!

Ca 5 kilometer fran stan ligger stranden, och vi bor mitt emellan pa ett jattemysigt hotell, bast hittills ar det nog! Familjen ar jattemysig och man far lana cyklar gratis, sa det ar enkelt att ta sig till stan/stranden. Stranden ar jatteharlig med solstolar, restauranger och vattenaktiviteter fran borjan, men gar man langre bort kan man hitta lugnare delar om man vill det. Nu har vadret blivit mycket battre och vi har antligen kunnat njuta i solen :)

Idag var vi pa en tur ut till Cham island som ligger en bit utanfor Hoi an. Vi hade valt att fara pa en homestaytur, men bara over dagen. Efter lite krux och tjafs med guiden som pastod att vi inte betalt for det vi faktiskt betalt for, kom vi ivag. Den har on var ocksa helt underbart vacker! On var ganska stor, med flera sandstrander runtomkring en liten fiskeby mitt pa on. Vi fick ga en guidad tur runt byn, vi besokte marknaden, gick over risfalt och besokte ett tempel. Sen fick vi komma hem till en familj for att ata lunch. De bodde ratt fint i ett ganska stort hus, som det ordnat sa att turister kan sova over. Tva aldre kvinnor borjade laga lunch och Nike fick hjalpa till med lite enklare grejer. Skara tomater och liknande. De kunde inte ett ord engelska men visade hur man skulle gora (vilktigt att gora pa ratt satt!!). Det var jatteintressant att se hur de lagade mat! Under tiden lekte Oskar med den 5-ariga dottern i familjen. Till lunch blev det tomat och aggsoppa, nan fisk med tomatsas, friterad potatis och en mumsig sallad. Verkligen jattegott! Tyvarr at vi inte med famijen utan fick sitta sjalva vid borde med var guide, som inte tillhorde familjen, sa det var lite synd, hade varit kul att fa umgas mer med dem!

Efter vi atit tog vi en snabb promenad till en jattefin strand dar vi tog ett dopp innan vi fick skynda oss tillbaka till farjan, den har gangen skulle vi inte missa den! haha :)

Imorgon aker vi vidare fran Hoi an, vilket kanns lite trakigt! Men dagaran springer ivag och vi har mer vi vill hinna se av Vietnam. Men hit atervander vi garna igen! Ett perfekt stalle att vara pa lite langre :) Nasta stopp blir Da nang, som bara ligger ca 3 mil harifran, sa det blir skont med en kortare resa.

Folkmusik i mekongdeltat :)

Kokosgodis!

En lycklig Oskar fick halla i en orm :)

Mot Nha trang :p

Pa stranden i Nha trang. Sjukt snygg hoppbild, haha xD

Skal!

Hotpot :)

Dykning pa g!

yeah :)

Stranden pa Whale island

De hade en sjukt nice flotte :)

Framme i Hoi an, mysigt langs floden :)

Mitt i staden, inne bland alla turistbutiker lag den riktiga marknaden, alltid lika haftigt!

Har testar vi en av Hoi ans specialite'r, Cau lao, namnam!

Och annu mysigare var det pa kvallen!

Stranden

Varje eftermiddag vid 4 aker fiskarna ut i sina runda batar, de hade lite svart att ta sig forbi vagorna!