Con dao, vung tau och Ho chi minh

Hej igen!

Efter en lugn natt ombord pa baten steg vi upp for att se Con dao oarna narma sej. Hoga djungelkladda oar som paminner om Kap verde, Australien och Norge faktiskt. Sarskilt med tanke pa molnen som lag runt topparna. Tyvarr var vi fortfarande inte helt krya, och fick vila upp oss ytterligare 1.5 dag. Sen var det dags att upptacka on! On var kanske inte riktigt som vi trott. Vi visste att den skulle vara valdigt oturistig, vilket den verkligen var! Iaf var det valdigt fa vastlanningar, men nog en del vietnameser som kom hit pa semester. Sa fran borjan hade vi lite svart att ens hitta ett stalle att kaka lunch pa, vi gick nastan vilse i byn pa jakt efter mat. Byn var ocksa mycket storre an vad vi vantat oss, vi hade mer vantat oss en nastan obebodd o, men har var det stora byggnader overallt langs stora breda vagar. Och on har ju faktiskt haft en ganska stor del i historien, det ar en gammal fangelseo som anvants av bade fransman under kolonisationen men ocksa under vietnamkriget av usa och sydvietnam. On har ocksa en ganska viktig gransroll, sa det ar mycket militarer har.  Men efter ett tag hittade vi de undangoda restaurangerna, vi at en underbart god nudelsoppa nastan varje kvall (den var verkligen underbar och klart billigast av allt pa on) och vi at kanske de basta fiskratterna pa resan har! Men trots det var det valdigt dott, och valdigt lite manniskor pa gatorna. Men troligtvis var det for att sasongen har inte riktigt kommit igang, vilket vi fick marka det narmaste dagarna..

Det blaste namligen valdigt mycket! runt 11 - 13 ms varje dag. (veckan innan hade det inte blast ett skit..) Men vi gjorde det vi kunde :) De finaste stranderna ligger runt omkring pa on och pa oarna omkring. En dag hyrde vi moppe och korde runt pa on. Det var valdigt maktigt att kora langs vagararna, som gick hogt langs kusten. Att det blaste gjorde ocksa att havet blev desto vackrare. Vi besokte nagra strander och pa kvallen korde vi till vagens ande for att se en fantastisk solnedgang!

En annan dag cyklade vi runt till de gamla fangelserna, det var intressant men lite daligt med information for oss som inte kan vietnamesiska. De fanns vissa skyltar med engelska, men de kandes som att de blivit oversatta med google translate, haha ;) Men man forstod det hemska genom att bara titta. De hade byggt s.ka. tigerburar for fangarna, med det menades att de var oppna upptill, sa att fangarna kunde plagas av fangvaktarna eller sol och regn pa de helt utan tak.

Den storsta orsaken till att vi kommit hit var dock att det skulle vara otroligt bra dykning har, med nastan ororda korallrev. Men eftersom det blaste sa mycket var all dykning installd under de dagar vi var dar. Detta gjorde ocksa att vi inte heller kunde snorkla, eller fara ut till oarna runtomkring. Men man kan ju inte ha tur jamnt, och vi var trots allt glada att vi akt ut hit och far val kanske komma tillbaka nan gang! For det finns verkligen mycket att upptacka!

Men vinden gjorde ocksa att baten som skulle ta oss hem, stalldes in och andrade tidtabell. Den 15onde da vi gick for att kopa biljetter fick vi veta att den skulle ga samma dag, eller forts den 19onde. Det var bara att checka ut och gora en sista tur pa on. Sen bar det av i ca 12 ms.. men vad ar mer underbart an att aka ut pa ett stormigt hav? :) hahaha. Det var till en borjan helt magiskt, att se oarna forsvinna i solnedgangen, men ja. DET GUNGADE. De flesta la sej direkt i sina kojer ( nu akte vi iaf en lite battre bat, med hytter om ca 6 pers) men vissa madde mindra bra och spydde. Men vi klarade oss bra, rullandes fram och tillbaka i kojen :) Efter 13 timmar var det over och vi kom in i kanalen.

Vi hade bestamt oss for att ta en natt till i Vung tau, denna gang vid stranden, for att se vad det var for stalle egentligen. Vilken chock! haha, har nog aldrig satt en sa fullsmockad strand. Det var folk OVERALLT, som badade och at, at, at och at. Parasoll tackte hela stranden och dar satt vietnameserna (for ja, vi var ganska ensamma som vasterlanningar) och at. Manga grillade eller hade med sej eget gasolkok, det var krabbor, blackfisk och friterade okanda saker, det var ol, kaffe och te och allt mojligt. Och skrapigt nanting! Miljotanket har inte riktigt tagit sej hit an.. Det var haftigt att se, nu forstod vi vad som menades med en semesterort en bit utanfor Ho chi minh..

Men nasta dag akte vi in till Ho chi minh, in till distrikt 1. Faktiskt en mysigt stalle, med en harlig marknad och manga caf'er och restauranger. Imorgon ska vi pa en dagstur till mekongdeltat, det blir nog haftigt! och sen sager vi hej till Robert som kommer! :D

Tyvarr tog det hundra ar att lagga upp bilder, sa vi far noja oss med en.. men vi hoppas kunna lagga upp fler snart! massor av kramar :)