1 Läs mer >>
Hej!   Den sista veckan på östkusten och också den sista veckan med Emma och Johanna är nu slut och jag befinner mej just nu i Alice springs. Kom hit för en dryg timme sen efter en 26 timmar lång bussresa.. Puuh, skönt att den är över! Men det gick faktiskt bättre än jag trodde, kunde sova rätt mycket ändå :)

I Cairns var planen såklart att dyka på the great barrier reef. Jag åkte ut på en dagstur och gjorde tre dyk. Var väldigt nöjd med turen! De var seriösa, trevliga och det var ingen onödig stress, vilket jag ofta tycker det är så fort man ska dyka. Dyken var.. helt okej. Jag såg ingenting direkt speciellt, och det var inget överflöd av fiskar. Men det var riktigt häftiga koraller och verkligen hur mycket som helst! Och det är väl det barriärrevet handlar om, den största levande organismen på vår planet. Så jag brydde mej inte så mkt om att jag inte hade så mkt coola fiskar och varelser att skriva ner i min loggbok, utan jag njöt av hur välmående korallerna såg ut, faschinerades över dem, hur de är levande men ändå inte riktigt på samma sätt som man är van vid.. och också på hur allt sånt här fantastiskt strändigt är hotat..  hur välmående de än såg ut där jag dök så vet jag ju att barriärreevet ständigt dör och krymper..

En annan dag åkte vi alla tre på en tur till regnskogen. Vi fick besöka olika forsar, bada i ett vattenfall och i en vulkanisk sjö - som inte alls var lika varm och skön som det låter.. Det var en regning dag i regnskogen, så inte direkt den varmaste. Men vi hade riktigt trevligt ändå! Det regnade faktiskt alla dagar vi var i cairns, och även de dagar vi körde uppåt.. och då ska det egentligenvara torrperiod!

De sista dagarna bestämde vi oss alltså för att hyra en campingvan och utforska några platser ovanför Cairns. Det regnade fortfarande men vi hade det riktigt bra ändå! Fin kustväg, fina utkiksplatser, fina stränder - även om de nog skulle varit finare i sol, fantastiska regnskogspromenader och mysiga byar. Sen var det bara sjukt nice att kunna bestämma själva hur och när och var vi skulle åka och att ha friheten att utforska på vårt eget sätt. :)

Vi körde inte särskilt långt upp, både eftersom man iaf efter kustvägen behöver en 4hjulsdriven bil om man ska högre, men också för att det är roligare att ha tid att stanna massa. På vägen upp besökte vi bland annant Port Douglas - en mysig liten by, Daintree national park och högst upp Cape tribulation. På vägen tillbaka körde vi inne i landet till Kuranda för vattefall och marknad. Sjukt kul verkligen! :) Dessutom - Inga problem med bilen och ingen blev uppäten av en krockodil!

Det var tråkigt att säga hejdå till tjejerna efterde här 4 veckorna! är så van att resa ihop med dem så känns konstigt att va själv.. Är sjukt glad att vi kunde resa öskusten ihop iaf, har haft fantastiskt roligt! <3

Nu får ni ha en riktigt bra midsommar! Det här året är jag faktiskt inte påväg hem för att överraska och hoppa ombord på segelbåten och segla med.. Känns typ jobbigare att missa midsommar än julafton! Som tur är, är jag på en tur och kommer sippa mousserat vid Uluru istället! :) Hursomhelst, glad midsommar till er alla! ha riktigt kul och ät lite sill och gravad lax för mej <3 kram

strandpromenad i Cairns

Fet regnbåge påväg ut till Barriärrevet

Fors på regnskogsturen

Vattenfall! :)

Vulkansjön

Vår snyggaste campingvan <3

Ellis beach. Här sov vi första natten :)

Utkikspunkt

In i Daintree rainforest.. :)

En till utkikspunkt

Cairns och uppåt

0 Läs mer >>
Hejsan!

Oj vilken vecka jag haft!  Den började med att vi kom till Airlie beach, utgångspunkten för att ta sej ut till ögruppen Whitsundays, vilket såklart var det vi skulle göra. Vi hade bokat olika turer, då jag verkligen ville få en seglingstur, och inte bara en tur på en segelbåt. På måndagen gick jag därför själv ombord på båten Hammer, en drygt 60 fot lång Maxi, som tidigare tävlat i olika race. Vi var 20 passagerare och 3 crew ombord och ett rikigt trevligt gäng! :) vi var från olika delar av världen: tyskland, england, danmark, brasilien och hongkong.

Första dagen var det tyvärr ingen vind, så blev ingen segling :( Men de två andra dagarna blåste det på bra och vi fick riktigt härlig segling! Jag fick testa styra, vilket var riktigt kul! Har nog aldrig seglat så fort - gick runt 11 -13 knop utan problem (och det är inte ens fort för Hammer..) så det var häftigt! Lycka! :D

Vi besökte också den berömda Whitehaven beach, riktigt fin trots att vi inte hade bästa strandvädret. Vi skorklade också på 2 ställen. Fina koraller och en giganisk fisk - typ större än mej! Men annars var det inte så speciellt, men det brydde jag mej inte så mycket om, jag var ju här för seglingen!

En sjukt bra tur helt enkelt! God mat, gott sällskap och segling.. Kan inte bli så mycket bättre!

Efter turen stannade vi en till natt i Airlie beach och tog sen bussen upp till Mission beach. Här var det dags för en 14 år gammal dröm att gå i uppfyllelse - vi skulle hoppa fallskärm! :D

Lite nervösa gick vi upp innan soluppgången och hämtades upp. Efter att ha skrivit på massa papper om att de ej hade ansvar för eventuella skador/död, så fick vi träffa de vi skulle hoppa med, ta på oss selen och göra en fett awkvard intervju för videon vi betalat alldeles för mycket för.. Sen åkte vi iväg till flygplatsen och trängde in oss i det lilla planet som skulle ta oss 14 000 fot upp.. Det var en otroligt vacker flygtur! Hav, öar, strand, floder, åkermark, berg.. Vi hade sjukt tur med vädret, soligt med en del fluffiga moln. Och ja, sen var det bara att hoppa! Det var så sjukt mycket bättre än jag trott. Helt underbart! inte så läskigt som jag trott, mest bara sjukt härligt! :D och galet vackert! och kallt! haha :) Vi föll i fritt fall i ca 60 sek, och sen fångades vi upp av fallskärmen. Jag fick testa styra lite, men alltför snart, var det dags att landa på stranden. Ville bara upp igen!

Kommer lägga upp videon på Fb :)

Nu är vi framme i Cairns! Lyckades oventande få typ lyxigaste boendet nånsin! Haha, vi har ett rum helt för oss själva, med egen dusch, toa, kyl, bord, fint bäddade sängar, handdukar.. och tavlor! sjukt lyxigt alltså :) imorgon blir det dykning på the great barrier reef! och sen har vi tänkt hyra bil och köra uppåt några dagar! :) Hoppas bara att vädret blir bättre..   kram på er <3

Lite tråkigt väder och ingen vind första dagen..

Nästa dag var det bättre, även om solen inte stannade så länge så höll vinden i sej!

Här är Hammer!

Utkikspunkt över Whitehaven beach

Nere på stranden

Var tvungen att bada med en stingersuit, eftersom det finns risk att stöta på de livsfarliga maneterna här..

Äntligen satte vi segel!

Lycka :D

Vi matade örnar!

Finaste solnedgången

Segling tillbaka till Airlie beach

Gruppen efter oss påväg ner!

Step from the road to...