Halong bay

Ja, vadret blev inte battre och det var jamngratt och regn i luften (men faktiskt inte regn) da vi akte ut mot Halong bay. Vi hade bokat en tur med var hotellvard, Tony, som vi last mycket gott om innan (var darfor vi bokat det hotellet) och det var ratt skont, for de har turerna ar verkligen 99 % lurendrejeri. Men Tony verkade vara hyfsat arlig. Han berattade om hur andra resebyraer lurade turister genom att lagga upp bilder pa lyxigare batar for att kunna ta mer pengar, men han trodde att man skulle tjana mer i det langa loppet pa att vara arlig och fa bra omdomen. Och det ar nog valdigt sant. Han kunde iaf saga at oss vilka turer vi inte skulle boka, vilka som var ok och vilka som var bra. Vi bokade en pa ok-niva for 3 dagar och 2 natter. Tony gav ocksa massa bra tips, tex att vi skulle ta med oss vatten, for det skulle inte inga och kosta mycket att kopa. Han berattade ocksa om att det skulle kosta om man tog ombord annan dryck an vatten, "men har man det bara pa rummet sa marker ingen".

Men om vi nu hamnade pa den tur vi skulle fick vi aldrig riktigt veta, baten vi gick ombord pa var valdigt anonym, och de andra ombord verkade alla ha bokat olika turer, och betalat olika mycket. (Vi verkade som tur va ha fatt ett bra pris). Och turen blev tyvarr en besvikelse. Kanske berodde det mycket pa vadret, men 90 % av tiden gick verkligen ut pa att vanta. Guiderna gav dalig info och vi fick hela tiden byta guide. Vi fick vanta lange pa var bat da vi kom fram till hamnen, och vi fick inte vara rum farran vid middagen. Det enda vi gjorde den forsta dagen var att ga in i en discogrotta (den hade kunnat vara jattehaftig, den var valdigt stor och fylld av stalagmiter/titer, men tyvarr var den upplyst i olika farger vilket gjorde att det kandes valdigt onaturligt..) och sa fick vi betala for att paddla kajak. 30 for att komma ivattnet och 30 for att paddla in i tva grottor och vi hade hort att det skulle inga. Vi betalade 30 men paddlade in i de tva grottorna iaf, det var mer som tunnlar in till en lagun, med hoga berg helt runt om, och hogt ovanfor seglade massvis av ornar runt, haftigt! (tillbaka pa hotellet fick vi tillbaka det vi betalat av Tony, sa han var verkligen en arlig man)

Nasta dag foljde med mer vantan. Vi var tvugna att checka ut ur vara rum, ta med alla packning och hoppa av baten, fast vi samma kvall kom tillbaka till samma bat, (fast det visste de inte pa morgonen..) Vi fick vanta pa en buss, som sedan tog oss till naturreservatet pa on, Cat ba island. Dar blev vi lotsade upp genom regnskogen till en utskiksplats av en aldre dam som ropade "No monkey" hela tiden. Det var valdigt, valdigt halt och inte den basta utsikten pga vadret. Men det var haftigt iaf! Sen blev det mer vantan, vi hade fatt hora att bussen skulle ga 1130, kom vi forsent sa skulle den inte vanta pa oss, sa alla satt snallt i bussen ratt tid. (eller stod, for det fanns inte plats till alla) Men vi fick vanta 45 min innan busschaufforen kom. Vi blev korda till ons by dar vi fick lunch pa ett hotell och sen lite fritid till att ga i staden, men ingen karta och ingen info om vad man kunde gora dar.. Den sista dagen blev tyvarr ocksa mest vantan pa att fa ta sig tillbaka till Hanoi.

Men forutom aktiviterterna och guiderna och planeringen sa fanns det bra saker ocksa. Baten hade bra standard for det vi betalat och maten var god och vi fick manga olika ratter.(men inte som pa similan, men det ar nastan omojligt) Frukosten var dock en katastrof, det vi fick var vitt otoastat toastbrod, sylt och en pytteliten bit stekt agg, haha. Och det som gjorde turen riktigt bra var umganget. Vi hade jattetrevligt bada kvallarna! Forsta kvallen var vi nastan bara svenskar ombord, men ocksa nagra britter, danskor och tyskor. De flesta var i var alder och alla var supertrevliga! Andra kvallen hangde vi med ett gang fran USA, som ocksa var schyssta, de ska ocksa till Laos, sa kanske ses vi igen? :P Sa vi var anda glada att vi akt pa turen, och Halong var vackert och valdigt haftigt, men kan nog se battre ut i battre vader.

Och nu ar det slut pa Vietnam, Robert sitter pa flyget hem och vi tar en nattbuss mot Laos ikvall. Vietnam har varit en bra upplevelse, men tyvarr finns vissa grejer som ar mindre bra. De flesta vietnameser ar verkligen jattetrevliga och hjalpsamma, de flesta hotellvardar har varit valdigt snalla. Men tyvarr finns det vissa personer som ser pa en som om man ar pengar som vandrar runt, och vissa verkar inte vara lika glada att vi ar har pa besok, vilket man kanske kan forsta?

Pa de flesta turer vi gjort har vi pa nagot satt blivit daligt behandlade, de har pastatt att vi inte betalat for det vi vet vi betalat for, vi har inte fatt det vi skulle fa och guider har varit otrevliga och oengagerade. Pa bussen mellan Hoi an och Da nang skulle de ha 50 ist for 20 bara for att vi var utlanningar och de hotade med att kasta av vara vaskor nar vi prutade emot. Da vi tankade vara moppar, bytte killen till nasta kund sa fort att vi inte hann se vad vi skulle betala och kravde oss sen pa mycket mer pengar an vad de egentligen skulle kosta. De ar lixom inte ett snallt forsok att fa vara pengar, som tex hoga (prutbara) priser pa en marknad, utan manga forsoker verkligen lura en och ar ocksa riktigt otrevliga mot en. Kanske har vi haft otur ocksa da vi bokat turer, men tyvarr har det ofta blivit en trakig erfarenhet aven om oftast lost sig och blivit bra turer i slutandan.

Men som sagt, de flesta ar jattetrevliga har! Och Vietnam ar ett fantastiskt vackert land, med sjukt mycket mer att se! Vi har bara sett en brakdel pa den har resan. Hoi an var nog det basta stallet, men Hai van pass var ocksa en upplevelse och Con dao hade kunnat bli helt otroligt om vadret hade varit bra, samma med Halong. Forhoppningsvis far de mer koll pa turerna i vietnam i framtiden, da fler och fler turister kommer komma och krava att det genomfors battre, men samtidigt ar nog Vietnam ett bra stalle att upptacka pa egen hand och ta hjalp av lokalbefolkningen. Nasta gang (for det kan garna bli en till) kanske vi koper en moppe och kor genom landet!

Discogrottan

Manga batar

In i grottan/lagunen!

och in i djungeln..

Utsikten!

Nattdopp i duggregn :)

Tack for den har resan Robert, varit kung att ha dej med! Hoppas flygresen gar bra! kramar :)