Dien bien phu, Muang Khua

Till var forvaning hittade vi datorer i Laos! Verkar ha hant lite har sen 2010 da den Lonely planet-kopia vi kopt ar skriven. Men tur var val det? haha :)

Som vanligt lika dramatiskt att ta sej fram.. Vi hade som sagt bokat en nattbuss som skulle ta oss mot Laos. Vi hade valt den norra vagen, till Dien bien phu, dar vi skulle byta buss och aka over gransen till Loas. Av nagon anledning ar det fa som valjer den vagen. Trots att det tar ca 24 timmar till huvudstaden och 30 - 40 till Luang prabang den sodra vagen. Att aka den norra skulle ta ca 10 timmar till Dien bien phu och sen ytterligare ca 8 - 10 timmar till Luang prabang. Men da skulle man fa byta buss och dessutom aka efter en valdigt vacker vag! Allt borjade valdigt bra. Bussen var den basta hittills, riktigt frasch och med skona sleeping-saten. Dock kandes det som minusgrader dar inne da ACn var pa max, men vi fick tjocka filtar sa det gick bra! Vi somnade gott och da vi vaknade av att vi stannat nasta morgon trodde vi att vi var framme. Men nej, vi hade lang vag kvar, men bussen var trasig.. Dessutom skulle vi redan ha varit framme vid den tiden. Suck. Men en minubuss kom ganska fort och plockade upp oss, och da solen borjade ga upp var vi inte alls bittra langre. Vagen var inte bara vacker, den var helt javla fantastikt vacker! En liten bargsvag som slingrade sej upp och ner langs hoga berg och djupa dalar. Solen sken over dimtackta toppar, over terassodlingar, djungel och sma byar med vackra sma hyddor. Magiskt helt enkelt. Vi kom upp sa hogt som 1300 m, kanske tillochmed hogre.

Vid 10 tiden kom vi fram till Dien bien phu, men saklart hade vi missat bussen som gatt tidigt samma morgon. Och vart visum i Vietnam gick ut den dagen.. oops. Men det var inte annat att gora an att boka biljett till nasta dag och ta in pa narmaste hotell. Dien bien phu var en lugn liten stad, med endast ett fatal genomresande turister, sa den kandes valdigt akta och det var kul att stanna dar en dag. Vi passade pa att forsoka hitta trekkingskor till Laos, nagot som inte var helt enkelt.. Men oskar hittade ett hyfsat par, men Nike fick noja sej med ett par vanliga gympadojjor. blir sakert bra! Inhandlade ocksa varsin regnponcho. Nu ar vi verkligen redo! haha

Nasta dag vantade den helt klart sjukaste bussresan hittills. Allt borjade som vanligt bra. Vi satte oss pa en minibuss tillsammans med resten av turisterna i staden och ett gang Vietnameser och rullade ivag i tid. Men efter ca 15 min stannade vi och fler skulle pa, samtidigt som de borjade lasta pa bussen. De fyllde snabbt hela golvet i bussen och vid de sista platserna var det grejer anda upp till stolsryggarna och langst bak anda upp till taket. Dessutom packade de massvis upp pa taket. Nar det verkligen inte gick att fa in mer fortsatte vi. Men efter bara 5 min stannade vi igen. Annu mer grejer och personer skulle in. Vi stannade ytterligare 2 ganger. Bussen var nu sa full att nagra fick sta, sitta i knat pa varandra eller sitta pa packningen. I minsta gupp tog bussen i underifran med en harlig small. Helt klart en haftig upplevelse, men arligt talat borjar man bli lite less pa upplevelser av det har slaget, sarskilt da busschaufforen spelar vietnamesisk discolatar = en tecnoversion av My heart will go on pa sa hog volym att man fick ont i oronen.  Men langsamt och pa en skrikande ettans vaxel tog vi oss otroligt nog uppfor backarna och till gransstationen. Det gick smidigt att ta sej ut, de brydde sej inte om att vi stannat en dag for lange, phu! Att ta sej in i Laos gick ocksa bra, men valdigt mycket scam! De tog pengar utover de vi skulle betala for visumet, dubbelt upp for att det var lordag. De tog betalt for en stampel och for att de matt tempen pa oss, nagot som vi forsokte undvika men var tvang. Sa vad gor man da man vill ha visum in i Laos och de sitter dar med ens pass i sina hander, jo man tjafsar lite, men sjalvklart betalar man. Men sa fortsatte vi, bergen var fortfarande magiskt vackra och vi holl oss kvar pa vagen med en hel buss hela vagen fram till Muang khua.

Vi hade bestamt att hoppa av har och ta nan/nagra dar till att slappa och planera vad vi ska gora i Laos. Det visade sej vara ett bra val. Vi foralskade oss i den lilla byn som ligger vackert dar tva floder rinner ihop mitt ute i ingenstans. Har finns absolut ingenting att gora, forutom att besoka en liten mysig marknad, ga over en hangbro eller bara sitta och titta pa floden pa en restaurang. Det passade oss perfekt. Efter vistelsen i Vietnam, som tyvarr blev lite for stressig, var det underbart att bara fa vara en dag. Och det kanns pa nagos satt som att vi hamnat helt ratt har i Laos, som att det var hit vi egentligen skulle hela tiden. Det kanns sa lugnt och fridfullt. Och precis lagom civilicerat. Det finns guesthouses och restauranger, det finns faktiskt datorer och ATMs - vilket det inte gjorde for 4 ar sedan. Men thats it. Resten ar grusvagar kantade av enkla trahus, grisar, hons, kycklingar, kor, katter och hundar som vandrar fritt. Odlingar langs floden och vacker orord natur. Fa som pratar engelska, men latt att fa en underbar nudelsoppa pa marknaden. Ska verkligen bli spannande att upptacka det har landet! (hoppas bara inte vi fatt for hoga forhoppningar, men det kanns verkligen bra).

Inte alls lika vackert pa kort taget fran bussen, menmen